Ugens Ledelsestips uge 18 - løbende forbedringer
Sværhedsgrad: middel
Som ledere bør vi stimulere vores ansatte til hele tiden at forbedre de processer, produkter eller service ydelser vi leverer. Intet er statisk - med undtagelse af det faktum at alting ændrer sig. Ofte snakker vi forandringsledelse, projekter og større ombygninger og omlæggelser eller måske organisationsændringer. Men der er måske en mere naturlig måde at arbejde med forbedringer og forandringer på - nemlig i små overkommelige skridt.
Japanerne kalder det for "Kaizen", som nok skal oversættes til "forbedringer" eller "ændringer til det bedre". Det er en filosofi eller arbejdsmetode, hvo de små forandringer er i fokus. Det er de løbende forbedringer dag for dag, som kan drive mange af de større forbedringer og kaizen er en måde at leve og lede på. Du kan læse meget mere om kaizen her
Denne uges ledelsestip handler om, at vi som ledere skal give plads og stimulere de små ændringer. Små ændringer kan måske defineres som de forbedringer hvert enkelt medarbejder selv kan lave eller som tager maksimalt 3 timer osv. Tænk hvis blot små omflytninger i et kontor, kan gøre en forskel og gøre os mere produktive eller tilfredse eller hvis papirgangen kan forbedres i små skridt til alles fordel (også kunden eller den vi leverer en serviceydelse til).
Stimulerer og opfordrer du dine medarbejdere til hele tiden at forbedre det i arbejder med? Husker du de små forbedringer også eller er der kun prestige i at arbejde med projekter hos dig?
Recent Comments