Ugens Ledelsestips uge 26 - spild på grund af lager

by Tanker-Om-Ledelse  

Sværhedsgrad: middel

Vi går nu i gang med 7 uger med ledelsestips, som handler om spild. De relaterer sig alle til denne artikel.

Denne uge skal vi kigge på spild af lager eller spild på grund af lager.

Først lad os kigge lidt på hvad lager kan være. Vi har måske ikke alle med et varelager eller lignende at gøre og lad os lige kigge lidt nærmere på en definition. Fysiske lagre af varer, råmaterialer, kontorartikler og lignende er vi nok enige om er lagre. Men lagre kan også være ting vi har i arbejde (Work-in-progress forkortet WIP). Igen kan vi nemt definere fysiske varer vi har i arbejde, men hvad med en administrativ proces? Et lager kan også være de sager vi har under behandling. Det kan eksempelvis være en administrativ proces, hvor vi af flere omgange udarbejder og godkender dokumenter. Mellem hvert led kan der ophobe sig et antal sager og det kalder vi også et lager (og dermed et spild vi skal have kigget på). En sag, dokument eller serviceydelse er en vare og kan ligge på lager.

Det er af interesse at kigge på, da vi tit spilder ressourcer omkring lagre eller direkte taber penge. Fysiske varer kan blive vandskadet eller blive for gamle, blot som nogle situationer, hvor der vil opstå et spild. Dokumenter kan blive væk, vi lejer større lokaler for at kunne opbevare alle vores sager, vi køber nye reoler osv.

Du skal i denne uge gå ud og lede efter et spild af lager eller på grund af lager - kan du gøre noget for at afvikle eller mindske lager?

 

Du må meget gerne skrive lidt om det spild du fandt, som kommentar til dette indlæg. Det kan hjælpe andre med at finde det samme.

Læg særligt mærke til:

  • Gav definitionen af lager dig nye tanker?
  • Fandt du en form for lager?
  • Kunne du formindske et lager eller har du sat noget i gang for fremover at mindske lager?

PS. god rødvin er en af undtagelserne - her kan værdien faktisk stige pga. lagring

No feedback yet


Form is loading...